
Džef Bezos je ime koje gotovo svi prepoznaju. Najpoznatiji je kao osnivač Amazona, kompanije koja je počela kao online knjižara, a danas je gigant koji prodaje sve, od igle do lokomotive, što bi se reklo…Međutim ova priča o njemu je mnogo šira od samog Amazona. Ona je priča o viziji, upornosti, rizičnim odlukama i, naravno, velikim ambicijama.
Ko je zapravo Džef Bezos i kako je iz garaže u svojoj kući uspeo da napravi imperiju i postane najbogatiji čovek na Svetu? Hajmo zajedno da pogledamo ovu neverovatnu životnu priču Džefa Bezosa.
Rani život i detinjstvo
Bezos je rođen 12. januara 1964. godine u Albuquerqueu, u saveznoj državi Novi Meksiko. Njegovo pravo ime je zapravo Jeffrey Preston Jorgensen, dok je prezime Bezos preuzeo od očuha Miguela Bezosa, Kubanca koji je usvojio Džefa dok je bio mali.
Još kao dete pokazivao je ogromnu znatiželju i ljubav prema tehnologiji. Njegovi roditelji kažu da je često rastavljao kućne aparate kako bi video kako rade, pa je čak napravio mali laboratorijski prostor u garaži. Ta radoznalost nikada ga nije napustila.
Tokom školovanja briljirao je u matematici i nauci, a 1986. godine diplomirao je elektrotehniku i informatiku na prestižnom univerzitetu Princeton.
Prvi poslovi i „dosadni“ korporativni svet
Pre nego što je osnovao Amazon, Bezos je radio na Vol Stritu. Radio je u nekoliko firmi, uključujući Fitel, Bankers Trust i investicionu kompaniju D.E. Shaw. Tamo je brzo napredovao i postao najmlađi potpredsednik u firmi. Naizgled, imao je sve: visoku platu, sigurnu karijeru i status.
Ali Bezos je osetio da ga „sigurna zona“ guši. Početkom devedesetih primetio je neverovatan rast interneta (oko 2.300% godišnje!) i znao je da se tu krije ogromna prilika.
Amazon i početak u garaži
- godine doneo je životnu odluku: napustio je siguran posao i preselio se u Sijetl. U garaži svoje kuće osnovao je kompaniju Amazon.com, koja je prvobitno bila online knjižara. Ime „Amazon“ odabrao je jer je želeo da firma asocira na nešto ogromno, kao najveća reka na svetu – Amazona.
- godine Amazon.com je zvanično krenuo s radom kao online knjižara. U početku Džef Bezos je sam pakovao knjige i nosio ih u poštu. Nije imao previše sredstava i finansija u tom periodu što govori i detalj da je svoj radni stol napravio sam od drvenih vrata. Radio je od jutra do mraka svakog dana. Već prvih par meseci prodali su knjige u svih 50 američkih država. Ljudi su se oduševili idejom da mogu poručiti knjigu jednim klikom i dobiti je na kućnu adresu. Amazon je rastao, prihod se uvećavao, ali je Bezos mudro sve ponovo reinvestirao u biznis i tako proširivao poslovanje.
Od knjiga do „svega na svetu“
Bezos nije hteo da Amazon ostane samo knjižara. Ubrzo su dodati CD-ovi, DVD-jevi, pa elektronika, garderoba i praktično sve što se može zamisliti. Njegov moto je bio: „Get Big Fast“ – raste što brže moguće.
Zanimljivo je da su mnogi sumnjali u taj model. Naime tokom dot.com krize Amazon je bio na ivici opstanka. Ali Bezos je bio uporan i fokusiran na dugoročni rast, a ne kratkoročni profit. Njegova vizija se isplatila: danas je Amazon jedna od najvrednijih kompanija na svetu.
Jedna od njegovih najpoznatijih filozofija glasi:
„Najvažnija stvar je fokusirati se na kupca, a ne na konkurenciju.“
Amazon = Logistička mašina!
Amazon nije samo online prodavnica – to je i logistička mašina, ali bukvalno. Bezos je uložio milijarde u ogromne distributivne centre, robote i kasnije dronove. Njegov cilj je bio da dostava bude toliko brza i pouzdana da ljudi više ni ne razmišljaju da idu u prodavnicu.
Uvođenje besplatne dvodnevne dostave kroz Prime bilo je revolucionarno. Kupci su odjednom počeli da poručuju i sitnice (četkicu za zube, baterije…) online, jer je bilo jednostavno i jeftino.
Amazon i njegov Marketplace
2000. godine Amazon je otvorio platformu za treće strane – tzv. Marketplace. To je značilo da ne prodaje samo Amazon robu, već da i drugi trgovci mogu da koriste sajt i infrastrukturu. Danas, većina proizvoda na Amazonu zapravo dolazi od nezavisnih prodavaca, a Amazon uzima proviziju.
To je pametan potez jer je širio ponudu bez rizika da Amazon drži zalihe za sve. Marketplace je postao ogroman generator prihoda.
Amazon Web Services i „tajno oružje“
Zanimljivo je da Amazon nije samo online prodavnica. Amazon Web Services (AWS), pokrenut 2006, postao je vodeća platforma za cloud computing. Danas mnoge svetske kompanije, pa čak i vlade, koriste AWS servere. To je Amazonu donelo milijarde i učinilo ga tehnološkim gigantom, a ne samo trgovcem.
Kindle i digitalna revolucija knjiga
Bezos nije želeo da ga tehnologija pregazi, pa je 2007. Amazon lansirao Kindle, e-čitač knjiga. Iako su mnogi sumnjali, Kindle je postao hit i praktično stvorio digitalno tržište knjiga. Bezos je rekao:
„Ako ljudi žele da čitaju knjige digitalno, bolje da im mi damo način da to rade, pre nego što to uradi neko drugi.“
Alexa i pametni dom
Amazon je 2014. lansirao Echo i virtuelnog asistenta Alexu. To je bio rani pokušaj da Amazon uđe u svet veštačke inteligencije i pametnih uređaja. Danas Alexa kontroliše svetla, muziku, kupovinu i mnogo više, iako još nije toliko profitabilna, učvrstila je Amazon kao inovatora.
Blue Origin – put ka svemiru
Bezos nije stao na Amazonu. Njegov dečački san bio je svemir, pa je 2000. osnovao Blue Origin, kompaniju koja razvija rakete i radi na tome da svemirska putovanja postanu dostupna ljudima. Njegova filozofija je da će jednog dana milijarde ljudi živeti i raditi u svemiru, dok će Zemlja ostati „rezervisana“ za život i prirodu.
Iako Blue Origin zaostaje za SpaceX-om Elona Maska po brzini razvoja, Bezos ima strpljiv, dugoročan pristup…Baš kao što je imao i sa Amazonom.
Džef Bezos – najbogatiji čovek sveta
Godinama se Bezos smenjivao sa Elonom Muskom na listi najbogatijih ljudi sveta. Njegovo bogatstvo se meri desetinama milijardi dolara, najvećim delom zahvaljujući akcijama Amazona.
- godine povukao se sa mesta izvršnog direktora Amazona, prepustivši kormilo Andyju Jassyju, ali je ostao predsednik upravnog odbora i glavni vizionar.
Priča o Džefu Bezosu nije samo priča o jednom čoveku – to je priča o transformaciji načina na koji svet kupuje, čita, komunicira i sanja o budućnosti. Od garaže u Sijetlu do granica svemira, Bezos je pokazao da vizija i upornost mogu da pomere granice mogućeg.
Da li ga volite ili ne, jedno je sigurno: on je jedan od ljudi koji su obeležili našu epohu i tek ćemo videti dokle će ga njegovi snovi odvesti. 🚀
Ukoliko vam se svideo ovaj članak pogledajte i naše ostale članke iz biznisa i tehnologije.
Takođe ako volite dokumentarne emisije, pogledajte naš youtube kanal: „MALAMEDIJA“.
Hvala na čitanju,
vaša malamedija.rs