Kako je NIS postao najprofitabilnija firma u Srbiji?

Naftna industrija Srbije

Na domaćem tržištu često se priča o startapima, IT kompanijama i inovacijama, ali kada je reč o profitabilnosti i zaradi, jedno ime se uporno izdvaja, a to je… Naftna industrija Srbije (NIS). Kompanija koja datira još iz sredine prošlog veka uspela je da pređe put od državnog mastodonta do modernog i najprofitabilnijeg preduzeća u zemlji. Kako? Odgovor nije jednostavan, ali može se svesti na nekoliko ključnih faktora.

1. Strategijsko partnerstvo i vlasnička transformacija

Velika prekretnica za NIS dogodila se 2009. godine, kada je ruski Gazprom Neft postao većinski vlasnik kompanije. To je značilo da NIS više nije samo lokalna naftna firma, već deo jedne od najvećih energetskih grupacija u Evropi. Osim finansijske injekcije, stigla su i znanja, tehnologije i nova organizaciona kultura. Ukratko – prešlo se sa „starog jugoslovenskog sistema“ na model efikasnog i tržišno orijentisanog poslovanja.


2. Investicije u modernizaciju

Kada se osvrnemo na prethodnu deceniju, jasno je da je ključ uspeha ležao u kontinuiranim investicijama. Modernizacija Rafinerije Pančevo, uvođenje novih tehnologija za preradu nafte, kao i unapređenje mreže benzinskih stanica..Sve je to doprinelo rastu konkurentnosti. Posebno važan momenat bio je završetak kompleksa za duboku preradu, što je omogućilo NIS-u da proizvodi gorivo u skladu sa najvišim evropskim standardima.

Rafinerija Nafte u Pančevu

3. Diversifikacija poslovanja

Iako u imenu stoji „nafta“, NIS se odavno ne oslanja isključivo na crno zlato. Kompanija je ušla i u gasni biznis, energetiku, pa čak i obnovljive izvore energije. Time su ublaženi rizici koji dolaze sa oscilacijama cena nafte na svetskom tržištu. Ukratko: kada nafta poskupi, NIS zarađuje; kada padne, ima alternativne izvore prihoda. Pametna diverzifikacija bila je ključ stabilnosti i profita.


4. Regionalna ekspanzija

NIS se nije zadovoljio samo srpskim tržištem. Kompanija je proširila svoje poslovanje i na susedne zemlje: Rumuniju, Bugarsku, Bosnu i Hercegovinu, Mađarsku. Time je otvorila nova tržišta i dodatno učvrstila poziciju lidera u regionu. Za domaću kompaniju to je bio hrabar potez, a za profitabilnost pun pogodak.


5. Efikasno upravljanje i digitalizacija

Ne treba zaboraviti i na unutrašnje procese. NIS je poslednjih godina ozbiljno uložio u digitalizaciju i optimizaciju poslovanja. Od pametnih rešenja u upravljanju proizvodnim postrojenjima, do digitalnih usluga za potrošače na pumpama. Sve to donelo je smanjenje troškova i bolje korisničko iskustvo, što se direktno prelilo u krajnji rezultat – profit.


6. Geopolitički faktor i tržišne okolnosti

Ne treba zanemariti ni činjenicu da je energetski sektor, posebno u regionu Balkana, izrazito osetljiv na globalne geopolitičke okolnosti. Cene nafte, energetske krize i potražnja za energijom često „igraju na ruku“ velikim igračima poput NIS-a. U takvom okruženju, firma koja ima snažnu logistiku i podršku velikog strateškog partnera može da kapitalizuje svaku priliku.


Ukoliko vam se svideo ovaj tekst, pogledajte i naše ostale članke iz temu tehnologije ili članke iz bivše Jugoslavije.

Ako volite dokumentarne emisije, pogledajte naš youtube kanal: MALAMEDIJA.

Hvala na čitanju,

vaša malamedija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *