Najpopularniji proizvodi iz Jugoslavije kojih se i danas sećamo

Proizvodi iz bivše Jugoslavije

Kad se osvrnemo na period bivše Jugoslavije, pored istorijskih događaja, političkih previranja i specifične kulture, postoji i nešto što nas još uvek veže. Proizvodi koje smo tada koristili, voleli ih ili barem poznajemo iz priča roditelja i starijih generacija. Ti proizvodi nisu bili samo svakodnevni artikli…Bili su deo naše kolektivne svakodnevice i u mnogim slučajevima, simboli jednog vremena koje se danas, sa dozom nostalgije, prisećamo. Pa da pogledamo zajedno…

Jugoplastika – simbol domaće industrije i dečijih igara

Na vrhu liste svakako je Jugoplastika, čiji su proizvodi za decu i domaćinstvo bili nezaobilazni. Igračke, plastične čaše, flaše, pa čak i delovi nameštaja i obuće. Sve je bilo prepoznatljivo po kvalitetu i dugotrajnosti. Ko se ne seća onih šarenih kockica i raznih setova za slaganje, koji su okupirali čitave ulice dok su se deca igrala napolju?
Jugoplastika je bila pravi gigant i primer kako je industrija na ovim prostorima znala da kombinuje pristupačnost i funkcionalnost. Danas, retro igračke iz te ere imaju svoju vrednost i kod kolekcionara.

Cockta – piće koje je nadmašilo svoj recept

Iako je originalni recept ovog bezalkoholnog pića nastao u Sloveniji, Cockta je brzo postala nacionalni hit širom Jugoslavije. Prvi put predstavljena 1953. godine, Cockta se izdvajala po ukusu koji nije bio ni klasični kolа, niti samo još jedna gazirana limunada. Prijatan i osvežavajući ukus, uz tajnu mešavinu biljnih ekstrakata, osvojio je srca mnogih.
Mnogi stariji će reći da im ništa nije osvežavalo kao upravo Cockta tokom toplih letnjih dana na Jadranskoj obali.

Eurokrem – „naša Nutella“

Eurokrem je čokoladni namaz koji je postao nezaobilazni deo svakog domaćinstva u bivšoj Jugoslaviji. Njegov jedinstveni spoj mlečne i čokoladne kreme sa ukusom lešnika osvojio je srca miliona ljudi i često se smatra jednim od simbola domaće industrije slatkiša.

Eurokrem je prvi put proizveden u Sloveniji, u fabrici Kraš, još tokom 1960-ih i 1970-ih godina. Kraš je uspeo da kreira proizvod koji je bio ukusan, pristupačan i dugotrajan, što ga je učinilo nezaobilaznim u domaćim kuhinjama. Kasnije su i druge fabrike u regionu proizvodile svoje varijante Eurokrema, ali originalni brend je ostao sinonim za kvalitet.

Jugo – automobil za svaku porodicu

Nema govora o Jugoslaviji bez pomena legendarnog automobila Zastava Jugo. Iako danas predmet šale, Jugo je decenijama bio jedan od najpristupačnijih i najrasprostranjenijih automobila na našim prostorima. Često kritikovan zbog tehničkih mana, bio je ipak legendarni produkt iz vremena bivše Jugoslavije.
Uz Jugo su vezane brojne anegdote, ali i poštovanje za dostignuće domaće automobilske industrije koja je uspela da proizvede automobil namenjen običnom čoveku.

Bajadera – kraljica jugoslovenskih čokoladnih deserata

Bajadera je neizostavan deo svakog domaćinstva koje je volelo čokoladne užitke, a i danas uživa status legendarne poslastice sa bogatom tradicijom.

Bajadera je čokoladni desert koji se sastoji od slojeva kremaste mase punjene mlevenim bademima i lešnicima, obavijen tankim slojem čokolade. Tekstura je mekana, bogata, sa izraženim orašastim ukusom, dok spoljašnji sloj čokolade daje finu hrskavost i sjaj. U suštini, Bajadera je slojeviti čokoladni kolač, često rezan na kockice ili štanglice.

Najpoznatiji proizvođač Bajadere je Kraš, čuveni hrvatski brend sa dugom istorijom, koji je ovu poslasticu lansirao još 1960-ih godina. Kraš je uspeo da Bajaderu pozicionira kao simbol kvaliteta i luksuza, iako je bila pristupačna širokim masama. Upravo zbog Kraševog ugleda i marketinga, Bajadera je brzo postala popularna u svim republikama bivše Jugoslavije.


Čokolada Moravka i Plazma keks – domaći brendovi koji traju

Moravka je za mnoge bila prva čokolada koju su ikada probali, a njena bogata aroma i poseban ukus ostavili su traga na nepcima generacija.
Uz nju, Plazma keks je bio nezaobilazan deo svakog domaćeg stola, savršen za doručak, užinu, ali i kao sastojak za deserte. Inače ovaj čuveni brend je počeo da se proizvodi još davne 1960. godine u Požarevcu u fabrici „BAMBI“ i brzo je postao jedan od najomiljenijih kekseva u bivšoj Jugoslaviji. Iako danas postoje brojni konkurenti, Plazma i dalje uživa status brenda koji je deo porodične tradicije.

Lincura – omiljeni biljni sirup i lek za celu porodicu

Lincura je nastala kao prirodni biljni preparat, zasnovan na ekstraktima lekovitih trava, posebno protiv kašlja i prehlade. Proizvodila se u različitim fabrikama u Jugoslaviji, a njen recept je zasnovan na tradicionalnoj narodnoj medicini. Iako je prvenstveno korišćena kao lek, često se koristila i kao slatki sirup zbog prijatnog ukusa.

Mnogi stariji ljudi i danas preporučuju Lincuru kao prirodno rešenje za prehlade i kašalj, što govori o njenoj dugoj tradiciji i poverenju koje je stekla.

Telefunken i RTB – tehnološki lideri svog vremena

Za mnoge domaćinstva, posedovanje Telefunken televizora bilo je znak prestiža i kvaliteta, naročito jer su uređaji bili pouzdani i relativno laki za servisiranje. U vreme kada televizija nije bila svuda dostupna, Telefunken je bio jedan od omiljenih izbora zbog svoje tehnologije i trajnosti.

U Jugoslaviji su Telefunken televizori uglavnom uvoženi iz Nemačke, ali je postojao i određen stepen proizvodnje ili sklapanja u lokalnim fabrikama, u saradnji sa jugoslovenskim industrijama elektronike poput RTB-a (Radio-televizija Beograd). Ovi televizori su vađeni kao vrhunski proizvodi sa jasnom slikom i dugim vekom trajanja.

Iako se danas brend Telefunken najviše vezuje za audio i video opremu, kao i industrijske uređaje, u bivšoj Jugoslaviji ostao je u sećanju kao simbol pouzdanosti u televizijskoj tehnologiji. Retro modeli Telefunken televizora i dalje se mogu pronaći kod kolekcionara i entuzijasta vintage tehnike.


Zašto se i danas sećamo ovih proizvoda?

Ovi proizvodi nisu samo obični artikli sa police. Oni su deo naše kolektivne memorije, simboli jednog složenog, ali jedinstvenog doba. Dok ih danas gledamo kroz prizmu nostalgije, oni nas podsećaju na domaću snalažljivost, industrijski potencijal i kulturu života koja se razlikovala od ostatka sveta. Mnogi od njih danas dobijaju novu vrednost. Bilo kao retro kolekcionarski predmeti, bilo kao inspiracija za nove proizvode.

Ukoliko vam se svideo ovaj članak podelite ga sa svojim prijateljima i pogledajte naše ostale članke iz kategorije: JUGONOSTALGIJA, kao i dokumentarne emisije našem youtube kanalu: MALAMEDIJA.

Hvala na čitanju,

vaša malamedija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *