Podmornica „Heroj“ – Najmoćnija jugoslovenska podmornica

Jugoslavija je bila zemlja koja je izgradila izuzetnu pomorsku tradiciju i sposobnost, a podmornica „Heroj“ bila je jedan od najvećih simbola jugoslovenske mornarice. Ova podmornica, koja je nosila puno ime „Heroj narodnog oslobođenja Jugoslavije“, predstavljala je simbol hrabrosti, inovacije i tehnološkog napretka.

„Heroj“ je bio prva podmornica jugoslovenske konstrukcije, a izgradnja je započeta 1968. godine u brodogradilištu „Uljanik“ u Puli. Ovaj poduhvat bio je dostignuće domaće industrije i inženjeringa, koji je postao simbol jugoslovenskog tehnološkog razvoja i sposobnosti.

Podmornica „Heroj“ pripadala je klasi projekt 611, poznatijoj kao klasi „Heroj“. Sa svojom dužinom od 91 metra i gazom od 7,8 metara, ova podmornica bila je impozantna i tehnički napredna. Bila je opremljena nuklearnim reaktorom koji je pokretao elektromotor i omogućavao podmornici da ostane pod vodom znatno duže u odnosu na konvencionalne podmornice.

„Heroj“ je bio namenjen za izviđanje i prikupljanje obaveštajnih podataka, a takođe je imao mogućnost napada na brodove protivnika. Bio je opremljen sonarskim i elektronskim sistemima za detekciju neprijateljskih brodova i podmornica, kao i torpedima i protubrodnim raketama.

 Na poslovima projektovanja podmornice i razvoja opreme za nju, angažovano je impozantnih ukupno 110.000 institutskih sati godišnje, ne računajući aktivnosti vezane za hidrodinamička ispitivanja modela i projektovanje oružnih sistema.

U gradnji ove podmornice, isporuci delova, opreme i materijala za nju, bio je angažovan veliki broj ondašnjih velikih jugoslovenskih firmi iz gotovo svih republika bivše SFRJ: “Rade Končar”, “Iskra”, “Vulkan”, “Strojar”, “Đuro Đaković”, “Prva petoletka”, “Teleoptik”, RIZ, “Jugoturbina”, Železara Jesenice, Željezara Zenica, EI Niš, “Kamnik”, “Pionir” i drugi…

Ova podmornica igrala je važnu ulogu u jugoslovenskoj mornarici tokom Hladnog rata. Njena sposobnost izviđanja i tajnog delovanja bila je od ključnog značaja za zaštitu jugoslovenskih voda i bezbednost pomorskih puteva. „Heroj“ je takođe bio simbol vojne odbrane i odvraćanja, pokazujući da je Jugoslavija sposobna da se suprotstavi potencijalnim pretnjama.

Podmornica “Heroj” je imala ukupno 726 plovidbenih dana, čak 910 ronjenja i prešla je ukupno 46.659 nautičkih milja, što je ekvivalent plovidbi dva puta oko zemaljske kugle.

Podmornica HEROJ

Nažalost, sudbina „Heroja“ bila je tragična. U maju 1977. godine, tokom rutinske obuke u Jadranu, podmornica je imala nesreću koja je rezultirala gubitkom svih 37 članova posade. Ova tragedija ostavila je dubok trag u jugoslovenskoj pomorskoj istoriji i sećanju na hrabre mornare.

Podmornica „Heroj“ ostaje simbol hrabrosti, inovacije i tehničkog dostignuća Jugoslavije. Njeno postojanje svedoči o sposobnostima i tehničkom znanju jugoslovenske industrije, kao i o hrabrosti mornara koji su služili na njoj. „Heroj“ je zauvek utkana u istoriju Jugoslavije kao simbol njenog pomorskog nasleđa i doprinosa svetskoj podmorničkoj tehnologiji.

Ukoliko vam se svideo ovaj članak podelite ga sa svojim prijateljima i pogledajte naše ostale članke iz doba Jugoslavije.

Takođe pogledajte i naše dokumentarne emisije na youtube kanalu: MALAMEDIJA.

Hvala čitanju,

vaša malamedija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *