
Duboko ispod površine okeana leži svet koji je decenijama bio obavijen tajnama. Jedna od najintrigantnijih i najmoćnijih podvodnih čudovišta koja su ikada izgrađena je ruska podmornica klase Akula. Ove impresivne podmornice predstavljaju vrhunac ruske podvodne tehnologije i s pravom se smatraju najvećim, najtišim i najopasnijim podmornicama na svetu. Njihov izgled i sposobnosti oduzimaju dah stručnjacima i široj javnosti već decenijama.

Nastanak i Istorija Ruske Podmornice Klase Akula
Podmornice klase Akula, poznate i kao projekt 971 „Ščuka-B“ (штука-Щука-Б) u ruskoj nomenklaturi, predstavljaju seriju nuklearnih napadnih podmornica koje su izgrađene za sovjetsku mornaricu, a kasnije i za Rusku mornaricu. Ove podmornice su napravljene kao deo velikih sovjetskih napora tokom Hladnog rata kako bi se stvorile moćne podmornice sposobne da se suprotstave zapadnim mornaricama, pre svega američkim podmornicama klase Los Angeles.
Prvi brod ove klase, K-284, porinut je 1984. godine, što je obeležilo novu eru u sovjetskoj pomorskoj strategiji. Dizajn ovih podmornica je bio odgovor na sve veću potrebu za naprednim, tišim podmornicama koje bi mogle da ostanu neprimetne u uslovima podvodnog ratovanja. Na Zapadu su ove podmornice dobile kodno ime Akula (što na ruskom znači „ajkula“), iako su Sovjeti zvanično koristili naziv Ščuka-B, što znači „štuka“, vrsta ribe poznata po svojoj brzini i agilnosti u vodi.
Program izgradnje ovih podmornica počeo je 1976. godine, a dizajnerski radovi su povereni Središnjem projektantskom birou „Rubin“, koji je bio odgovoran za mnoge sovjetske podmornice. Sovjetski Savez je do kraja 80-ih i početkom 90-ih godina izgradio ukupno 15 podmornica klase Akula, a proizvodnja je nastavila do sredine 1990-ih godina, čak i nakon raspada SSSR-a.
Akule su razvijene sa ciljem da obavljaju širok spektar misija, uključujući lov na neprijateljske podmornice, obaveštajne operacije, presretanje neprijateljskih brodova, ali i podršku strateškim podmornicama sa balističkim projektilima. Po završetku Hladnog rata, mnoge od ovih podmornica su ili povučene iz upotrebe ili su prošle kroz modernizaciju kako bi zadovoljile nove tehnološke i taktičke potrebe Ruske mornarice.
Karakteristike i Funkcionalnost
Podmornice klase Akula su poznate po svojim izuzetnim karakteristikama koje ih čine jednim od najmoćnijih oružja podvodne borbe. Dizajnirane su kao nuklearne napadne podmornice (SSN), što znači da koriste nuklearni reaktor kao izvor energije i namenjene su za vođenje borbi protiv drugih podmornica i površinskih brodova.
Tehničke karakteristike podmornice uključuju:
- Dužina: Oko 110 do 113 metara, zavisno od verzije.
- Širina: Oko 13,6 metara.
- Maksimalni deplasman: Oko 12.770 tona (potopljena), što je čini jednom od većih podmornica u svojoj kategoriji.
- Pogon: Podmornica koristi jedan nuklearni reaktor OK-650B, koji daje energiju jednom turbinskom pogonskom sistemu koji razvija snagu do 190 MW. Ovaj reaktor omogućava podmornici da ostane u podvodnom režimu neograničeno dugo, sve dok ima dovoljno hrane i zaliha za posadu.
- Maksimalna brzina: Akula može dostići brzinu od 33 čvora (oko 61 km/h) pod vodom, dok se na površini kreće brzinom od oko 10-12 čvorova (18-22 km/h).
- Domet: Nuklearni reaktor omogućava gotovo neograničen domet u podvodnom režimu, ali rezerve hrane i kiseonika ograničavaju vreme operacije.
- Maksimalna dubina ronjenja: Oko 600 metara, iako se smatra da operativna dubina obično ne prelazi 480 metara.
- Autonomija: Oko 100 dana na moru bez potrebe za pristajanjem.

Naoružanje:
- Torpeda: Akula nosi do 40 torpeda kalibra 533 mm ili 650 mm, koji mogu biti različite vrste – od konvencionalnih torpeda do krstarećih raketa.
- Krstareće rakete: Neke podmornice klase Akula su opremljene krstarećim raketama Granat (SS-N-21), što im omogućava izvođenje strateških napada na kopnene ciljeve.
- Protivpodmornička sredstva: Podmornice imaju kapacitet za lansiranje protivpodmorničkih raketa, kao što su RPK-6 „Vodopad“ ili RPK-7 „Veter“.
- Protivbrodske rakete: U modernizovanim verzijama, Akula može nositi napredne protivbrodske rakete, kao što je Kalibr.
Tišina i neprimetnost: Jedna od ključnih karakteristika podmornica klase Akula je njihova relativno tiha operacija, što je postignuto upotrebom naprednih akustičnih izolacionih tehnologija, kao što su dvostruki trupovi sa gumenim materijalima između, koji smanjuju buku koju proizvodi podmornica. Ova tišina omogućava podmornicama da ostanu neprimećene i da lovci na podmornice imaju teškoća da ih otkriju.
Unutrašnjost podmornice
Unutrašnjost podmornica klase Akula odražava funkcionalan i kompaktan dizajn prilagođen dugotrajnim boravcima pod vodom u teškim uslovima, istovremeno osiguravajući visoku operativnu efikasnost. Kao i kod većine sovjetskih, a kasnije i ruskih vojnih podmornica, prioritet je bio na funkcionalnosti i borbenim kapacitetima, dok je komfor posade bio sekundaran, iako su se tokom godina napravila određena poboljšanja u ovom segmentu. Svaki deo unutrašnjosti podmornice ima specifičnu ulogu u njenom operativnom radu.
1. Konstrukcija Unutrašnjosti – Dualni Trup
Podmornice klase Akula su poznate po svom dvostrukom trupu, koji se sastoji od spoljašnjeg i unutrašnjeg trupa. Unutrašnji trup je zapečaćen i dizajniran da podnese pritisak na velikim dubinama, dok je prostor između unutrašnjeg i spoljašnjeg trupa iskorišćen za smeštaj različitih rezervoara, kao što su rezervoari za balast, gorivo i torpeda. Ovaj dualni trup doprinosi većoj izdržljivosti podmornice i omogućava veći prostor unutar nje, što poboljšava njen operativni kapacitet.
2. Komandni Centar (Kontrolna Soba)
Komandni centar, poznat i kao kontrolna soba, je srce podmornice. Ova prostorija je ključna za sve operacije, jer se iz nje upravlja podmornicom, nadzire sonar, navigacija i svi glavni sistemi naoružanja.
Karakteristike komandnog centra uključuju:
- Kontrole navigacije: U prednjem delu komandnog centra nalaze se kontrolne ploče i ekrani koji omogućavaju navigacionom timu da prati poziciju podmornice, brzinu, dubinu i kurs. Ovi instrumenti uključuju modernu elektronsku opremu za vođenje podmornice kroz podvodne prepreke i neprijateljske vode.
- Sonarni sistemi: Akula podmornice su opremljene naprednim sonarima za praćenje neprijateljskih podmornica i brodova. Sonar operatori sede u ovoj prostoriji i analiziraju podatke sa različitih sonarnih sistema kako bi identifikovali moguće mete. Ovi sistemi omogućavaju detekciju neprijateljskih podmornica na velikim udaljenostima i u teškim uslovima.
- Kontrole naoružanja: U ovom prostoru se nalaze i kontrolni sistemi za lansiranje torpeda i raketa. Podmornica ima centralni sistem za upravljanje naoružanjem koji omogućava brzo i koordinirano lansiranje projektila i torpeda. Oficiri zaduženi za naoružanje prate situaciju i donose odluke o upotrebi naoružanja na osnovu informacija sa senzora.
- Komandni most: Ovde se nalazi kapetan podmornice, zajedno sa višim oficirima, i odatle donosi ključne taktičke i operativne odluke. Komandni most je najvažniji deo podmornice, jer sve odluke dolaze odavde.
3. Torpedni Odsek
Torpedni odsek se nalazi u prednjem delu podmornice i služi kao mesto za skladištenje i lansiranje torpeda i raketa. U ovom delu, torpeda se skladište u lansirne cevi, koje se zatim mogu brzo napuniti i lansirati prema ciljevima.
- Kapacitet: Akula podmornica ima šest torpednih cevi, koje mogu ispaljivati torpeda kalibra 533 mm i 650 mm. Uz to, torpedni odsek može nositi i krstareće rakete ili protivpodmorničke projektile, u zavisnosti od misije.
- Održavanje naoružanja: Timovi za održavanje rade u ovom delu kako bi proveravali i održavali oružje spremnim za upotrebu. Takođe, postoji automatizovan sistem za brzo punjenje torpednih cevi kako bi podmornica mogla brzo da reaguje u borbenim situacijama.
4. Stambeni Prostori za Posadu
Stambeni prostori za posadu na podmornici klase Akula su, kao i na većini podmornica, relativno skromni, ali funkcionalni. Ovi prostori su dizajnirani da obezbede osnovne potrebe posade tokom dugotrajnih misija koje mogu trajati i do 100 dana bez izlaska na površinu.
- Spavaće sobe: Većina posade deli male kabine sa dva ili tri kreveta na sprat. Oficiri i viši činovnici imaju nešto privatnije kabine, ali čak i te sobe su veoma male u poređenju sa standardima na površinskim brodovima.
- Kuhinjski prostor i trpezarija: Kuhinja je mala, ali opremljena za pripremu toplih obroka. Trpezarijski prostor služi i kao mesto za okupljanje posade kada nisu na dužnosti. Obroci su obično jednostavni, ali nutritivno bogati kako bi posada mogla da izdrži fizičke i mentalne napore dugog boravka pod vodom.
- Slobodno vreme: Podmornice imaju veoma ograničene prostore za rekreaciju. Postoje mali prostori gde posada može gledati filmove, čitati ili provoditi vreme kada nisu na dužnosti. Zbog ograničenog prostora i dugih misija, podmornice moraju imati dobru organizaciju vremena i resursa kako bi se održala moral i psihološka stabilnost posade.

5. Nuklearni Pogonski Odsek
U zadnjem delu podmornice se nalazi odsek sa nuklearnim reaktorom OK-650, koji je odgovoran za pogon podmornice. Ovaj deo je potpuno odvojen od ostalih delova podmornice i pristup njemu imaju samo specijalno obučeni inženjeri i tehničari.
- Nuklearni reaktor: Reaktor je smešten u posebno ojačanoj kapsuli koja pruža zaštitu od radijacije. Ovaj reaktor napaja podmornicu tokom celog trajanja misije i omogućava joj neograničeno vreme pod vodom, ograničeno samo zalihama hrane i kiseonika za posadu.
- Sistem za hlađenje: U okviru pogonskog odseka nalazi se i sistem za hlađenje reaktora, koji obezbeđuje sigurno i efikasno funkcionisanje nuklearnog sistema.
- Turbine i motori: Nuklearni reaktor generiše paru koja pokreće turbine, a one, zauzvrat, pokreću propelere podmornice. Ovi sistemi omogućavaju Akuli da postigne velike brzine pod vodom, ali i da se tiho kreće kada je potrebno.
6. Sistemi za Preživljavanje
Podmornice klase Akula su opremljene sofisticiranim sistemima za preživljavanje kako bi posada bila sigurna tokom dužih misija u podvodnom režimu. Ovi sistemi uključuju:
- Sistem za regeneraciju kiseonika: Podmornica ima sisteme za generisanje kiseonika putem elektrolize vode, što omogućava dugotrajne misije bez potrebe za izlaskom na površinu.
- Sistem za prečišćavanje zraka: Zbog zatvorenog okruženja, podmornica koristi sisteme za uklanjanje ugljen-dioksida i drugih štetnih gasova iz vazduha, održavajući zdravu atmosferu za posadu.
- Spasilačke kapsule: U slučaju ozbiljnog kvara ili oštećenja, podmornica ima spasilačke kapsule koje mogu biti lansirane sa posadom. Ove kapsule omogućavaju evakuaciju posade u slučaju hitne situacije.
7. Higijenski Prostori
S obzirom na ograničen prostor, Akula podmornice imaju male higijenske prostorije sa nekoliko toaleta i tuševa. Posada mora biti organizovana u korišćenju ovih prostora zbog njihovih ograničenja. Postoji stroga procedura za upotrebu vode, koja se regeneriše i reciklira kako bi se štedeli resursi tokom misije.
8. Zanimljive Karakteristike
- Tišina unutrašnjosti: Unutrašnjost Akula podmornice je dizajnirana da minimizuje buku, što je presudno za njeno skrivanje. Zidovi su prekriveni materijalima koji apsorbuju zvuk, a svi mehanički sistemi su amortizovani kako bi se smanjile vibracije.
- Visoka automatizacija: Podmornica je visoko automatizovana, što omogućava relativno mali broj posade (oko 70 do 80 članova) da upravlja ovim moćnim brodom. Mnogi sistemi su digitalizovani, čime se smanjuje opterećenje na posadu.
Posada i upravljanje
Posada na podmornicama klase Akula broji između 50 i 75 članova, zavisno od verzije i tipa misije. Upravljanje ovom podmornicom zahteva visoko obučenu posadu, jer je njeno funkcionisanje kompleksno i zahteva sinhronizovan rad različitih sistema.
Upravljanje podmornicom uključuje sledeće ključne funkcije:
- Kapetan i oficiri: Kapetan je glavni odgovorni za donošenje odluka i taktičke operacije podmornice. On koordinira rad posade kroz naredbe, naročito tokom borbenih misija. Oficiri nadgledaju različite aspekte broda, uključujući navigaciju, naoružanje, pogon i komunikaciju.
- Inženjerski tim: Ovaj tim upravlja nuklearnim reaktorom i osigurava da sistemi napajanja rade ispravno. Oni su odgovorni za održavanje reaktora i rešenja problema koji mogu nastati tokom misije.
- Torpedni operateri: Zaduženi su za rukovanje naoružanjem, uključujući torpeda i raketne sisteme. Oni prate mete i izdaju naredbe za lansiranje projektila.
- Navigacioni oficiri: Navigacioni tim koristi sonare, radare i druge sisteme za određivanje kursa podmornice, izbegavanje prepreka i otkrivanje neprijateljskih brodova.
Upravljanje podmornicom je složen proces koji zahteva visoku koordinaciju između članova posade. Komunikacija se odvija preko sofisticiranih komunikacionih sistema, a timovi se menjaju u smenama kako bi se obezbedila kontinuirana operacija tokom višemesečnih misija.
Podmornice klase Akula nisu učestvovale u direktnim vojnim sukobima velikih razmera, s obzirom na to da su razvijene tokom Hladnog rata, čiji je karakter bio više zasnovan na taktičkom odvraćanju nego na direktnim borbama između supersila. Ipak, Akula podmornice su imale ključnu ulogu u nekoliko važnih misija tokom svoje operativne karijere, a njihova važnost se najviše odražavala u hladnoratovskim taktičkim operacijama i špijunskim misijama. Nakon Hladnog rata, Akule su učestvovale u vojnim vežbama, patuljasto sukobljenim incidentima i obaveštajnim operacijama, pružajući veliku podršku Ruskoj mornarici.
DOSADAŠNJE MISIJE I UČINKOVITOST
1. Hladni rat i Obaveštajne misije
Podmornice klase Akula su dizajnirane pre svega za Hladni rat, pa je njihova najveća aktivnost bila u toku tih decenija visokih napetosti između Sovjetskog Saveza i Zapada. Pre svega Sjedinjenih Američkih Država i NATO-a. Podmornice Akula su redovno bile korišćene u operacijama praćenja američkih flota. Ali isto tako i u tajnim misijama blizu zapadnih obala, u Atlantskom i Tihom okeanu.
- Lov na podmornice NATO-a: Jedna od glavnih misija Akula podmornica bila je praćenje i lov na američke nuklearne podmornice klase Los Angeles i strateške podmornice sa balističkim raketama. Zbog njihove tišine i dugog dometa, Akula podmornice su mogle da se neprimetno približe neprijateljskim podmornicama i brodovima.
- Špijunske misije: Podmornice su takođe korišćene za špijuniranje komunikacija i prikupljanje obaveštajnih podataka. Akule su često patrolirale blizu američkih obala, pokušavajući da prikupe podatke o kretanju američke mornarice, postrojenjima i podmornicama. Ove misije su omogućavale Sovjetima, a kasnije i Rusiji, da prikupljaju ključne podatke o zapadnim vojnim kapacitetima i taktici.
- Neposredna podrška strateškim podmornicama: Akule su često delovale u tandemu sa strateškim podmornicama koje su nosile balističke rakete, kao što su podmornice klase Delta ili Typhoon. Njihova uloga je bila zaštita ovih podmornica od neprijateljskih podmornica, omogućavajući strateškim podmornicama da bezbedno patroliraju i ostanu skriveni u vodi.
2. Posthladnoratovski period i ruske vojne operacije
Nakon raspada Sovjetskog Saveza, podmornice klase Akula su se i dalje koristile u različitim operacijama i vojnim vežbama, iako su ekonomski problemi Rusije u 1990-im godinama doveli do smanjenja broja aktivnih podmornica i ograničenja njihovih operativnih sposobnosti. Međutim, nekoliko ključnih podmornica ove klase nastavilo je da učestvuje u ruskim vojnim operacijama tokom 21. veka.
- Uloga u modernim vežbama i pokazivanju sile: Akula podmornice su učestvovale u više vojnih vežbi Ruske mornarice tokom 2000-ih i 2010-ih, gde su testirane njihove sposobnosti u savremenim uslovima podvodne borbe. Ove vežbe su uključivale simulirane borbe protiv zapadnih podmornica i površinskih brodova. Kao i prikazivanje sposobnosti ruskih nuklearnih podmornica kao deo šireg strategijskog odvraćanja. U ovim vežbama, Akule su demonstrirale svoje sposobnosti da ostanu neprimećene i da efikasno koriste torpeda i krstareće rakete.
- Patrole u ključnim oblastima: Tokom aktuelnih geopolitičkih tenzija između Rusije i Zapada, Akula podmornice su često raspoređivane u strateške oblasti kao što su Arktik, Baltik i Severni Atlantski okean. Njihova uloga je bila očuvanje ruskih interesa u ovim regionima, kao i odvraćanje NATO snaga. Pored toga, ruska mornarica je koristila ove podmornice za nadgledanje podvodnih komunikacionih kablova i kritičnih infrastrukturnih tačaka.
- Uloga u operacijama u Siriji (2015–2018): Iako nema javno potvrđenih izveštaja o direktnom borbenom angažovanju Akula podmornica u vojnoj intervenciji u Siriji, pretpostavlja se da su učestvovale u obaveštajnim operacijama i patroliranju istočnim Mediteranom. Rusija je koristila nekoliko nuklearnih podmornica, uključujući podmornice klase Akula, za prikupljanje informacija i presretanje komunikacija tokom sirijskog rata. Akule su mogle pratiti aktivnosti zapadnih brodova u toj oblasti, što je bilo od ključnog značaja za operacije ruskih vazdušnih i pomorskih snaga.
3. Uspeh i Značaj Podmornica Akula
Podmornice klase Akula su, iako nisu učestvovale u velikim direktnim sukobima, bile od izuzetnog značaja za vojni balans snaga tokom i nakon Hladnog rata. Njihova ključna uloga bila je u odvraćanju potencijalnih protivnika i pružanju strateške prednosti Rusiji. Neki od ključnih aspekata njihovog uspeha uključuju:
- Tehnološki napredak: Akula podmornice su postigle izvanredne rezultate u pogledu tišine i mogućnosti skrivanja od neprijateljskih detektora, što je smatralo velikim uspehom za sovjetski podmornički program. Iako su Sovjeti zaostajali za Zapadom u pogledu akustičkih karakteristika podmornica tokom 1970-ih, podmornice Akula su pomogle da se ta razlika značajno smanji.
- Strateško odvraćanje: Tokom godina, Akula podmornice su doprinele održavanju ravnoteže snaga, čineći NATO i Sjedinjene Države svesnim rizika od sukoba sa Sovjetima i kasnije Rusijom. Njihova sposobnost da napadaju strateške ciljeve sa krstarećim raketama, kao i da lovi neprijateljske podmornice, čini ih ključnim elementom ruske strategije odvraćanja.
- Izvoz i međunarodna saradnja: Uspeh podmornica Akula se ogleda i u činjenici da je Rusija iznajmila podmornicu ove klase Indiji (INS Chakra), što pokazuje međunarodno poverenje u kvalitet i borbenu efikasnost ovih brodova. Indija je koristila podmornicu u svojim operacijama, učestvujući u vežbama i patuljskim misijama u Indijskom okeanu.
- Kontinuirana modernizacija: Iako su prve podmornice klase Akula izgrađene tokom 1980-ih, mnoge su i dalje operativne zahvaljujući stalnoj modernizaciji i prilagođavanju savremenim potrebama. To pokazuje da su ove podmornice još uvek relevantne u savremenom ratovanju i da zadržavaju ključnu ulogu u podmorničkoj floti Ruske mornarice.
Zanimljivosti o Podmornici Akula
- Zapadni strah: Podmornice klase Akula su izazvale veliku zabrinutost kod zapadnih mornarica, posebno zbog svoje tišine i sposobnosti da ostanu neprimećene. Američki zvaničnici su tokom Hladnog rata često ukazivali na to da je tišina ovih podmornica slična američkim podmornicama, što je bio značajan korak napred za Sovjete.
- Višestruke verzije: Postoji nekoliko varijanti klase Akula, kao što su Akula I, Akula II i Akula III. Ove verzije su rezultat stalnih poboljšanja u dizajnu i performansama, sa naprednijim sonarima, boljim akustičkim karakteristikama i jačim naoružanjem.
- Izvoz u Indiju: Jedna od podmornica klase Akula je data u zakup indijskoj mornarici pod nazivom INS Chakra. To je bio prvi put da je Rusija iznajmila nuklearnu podmornicu drugoj zemlji, što je pokazalo bliske vojne veze između dve zemlje.
- Modernizacija i produžavanje veka trajanja: Iako su ove podmornice prve izgrađene tokom 1980-ih, nekoliko podmornica je prošlo modernizaciju u 21. veku. Ruska mornarica je produžila operativni vek podmornicama Akula dodavanjem novih sistema naoružanja, elektronike i poboljšanjem sigurnosnih sistema.
- Funkcija špijunaže: Akula podmornice su često korišćene za obaveštajne operacije i prikupljanje podataka. Njihova sposobnost da ostanu dugo pod vodom i tiho patroliraju u blizini neprijateljskih obala čini ih idealnim za špijunske misije.
- Mogućnost nošenja nuklearnog naoružanja: Iako primarna uloga Akule nije strateški nuklearni napad, neke verzije imaju mogućnost lansiranja krstarećih raketa sa nuklearnim bojevim glavama, što ih čini potencijalno opasnim i u toj sferi.
Ovo impresivno čudo zaista ostavlja bez daha, ukoliko ste i vi oduševljeni ovom podmornicom i ovim tekstom, podelite ga na svojim društvenim mrežama.
Za još sličnih članaka pogledajte kategoriju: ISTORIJA ili Jugosnostalgija.
Hvala na čitanju,
Vaša Malamedija.rs