Za Nikolu Teslu ne treba previse trositi reci…ali ako slucajno neko ne zna, naime Nikola Tesla je genijalni naučnik i pronalazač, poznat po svojim revolucionarnim doprinosima u oblasti elektriciteta i magnetizma u kasnom 19. i ranom 20. veku. Predstavljamo vam neke od njegovih najneverovatnijih izuma…
Zrak Smrti
Za početak krenimo od najzanimljivijeg Teslinog izuma, ili bolje rečeno koncepta, koji je obavijen velom misterije i kontroverze: Naime, Tesla je tvrdio da je izumio „Zrak smrti“ – moćno oružje koje bi moglo da menja tok ratovanja. Zvuči neverovatno zar ne?
Prema Teslinim tvrdnjama, „Zrak smrti“ je bio sistem koji je mogao da usmeri koncentrisane zrake čestica ili elektromagnetnih talasa na cilj na velikim udaljenostima. Navodno, ovo oružje je moglo da uništi avione, vozila i čak vojske, sve sa bezbedne udaljenosti.
Koncept „Zraka smrti“ prvi put je najavljen u nekoliko novina 1934. godine, gde se Tesla opisuje kao „čovek koji je izumio ‘smrtonosni zrak'“. Međutim, malo je konkretnih dokaza ili informacija o ovom izumu koje je Tesla zaista ostavio za sobom. Nije ostavljeno ni uputstvo za izgradnju ni detaljni opisi uređaja.
Neki istoričari nauke i tehnike smatraju da je „Zrak smrti“ možda bio Teslin način da privuče pažnju i finansiranje za svoje druge projekte. Takođe, postoji teorija da je Tesla pokušao da upotrebi ideju „Zraka smrti“ kako bi promovisao ideju globalne odbrane. Koja bi, kako je tvrdio, okončala ratovanje, stvarajući oružje toliko snažno da nijedna nacija ne bi smela da ga upotrebi.
Interesantno je da je Tesla bio pacifista, kojeg je duboko potresao užas Prvog svetskog rata. U tom kontekstu, neki tumače njegove tvrdnje o „Zraku smrti“ kao pokušaj da odvrati svet od rata.
S druge strane, neki entuzijasti za teorije zavere sugerišu da je Teslin „Zrak smrti“ bio stvaran i da je njegov rad na ovom projektu bio tajna koju su preneli vladini agenti nakon njegove smrti. Međutim, do danas nema verodostojnih dokaza koji podržavaju ovu teoriju.
Teslin „Zrak smrti“, bez obzira na to da li je bio stvaran ili ne, ostaje intrig.
Dok je „Zrak smrti“ verovatno najpoznatiji od Teslinih tajnovitih projekata, ovaj briljantni naučnik je radio na još nekim veoma neobičnim i zanimljivim idejama kao što je na primer:
Teslin toranj ili Wardenclyffe toranj
Jedan od najambicioznijih Teslinih projekata svakako je bio Wardenclyffe toranj, poznat i kao Teslin toranj. Ova gigantska struktura, koja je počela da se gradi 1901. godine na Long Islandu u državi New York, bila je Teslin pokušaj da izgradi bežičnu mrežu za prenos informacija i električne energije.
Teslin san bio je da stvori sistem koji bi omogućio besplatan pristup električnoj energiji za sve ljude na svetu. Uz mogućnost bežičnog prenosa signala na velike daljine. Ideja je bila da se koriste prirodne vibracije Zemlje za prenos električne energije.
Nažalost, finansijski problemi su doveli do toga da toranj nikada nije dovršen. A Nikola Tesla nije uspeo da demonstrira rad ovog sistema na način na koji je zamišljen. Danas, mesto na kojem je nekada stajao Teslin toranj, pretvoreno je u muzej posvećen ovom genijalnom naučniku.
Bežični prenos energije
Jedan od Teslinih najfascinantnijih koncepta bio je bežični prenos energije. Njegova ideja bila je da se energija prenese kroz zemlju i atmosferu bez potrebe za žicama ili kablovima. Tesla je izgradio impresivne eksperimentalne postavke kako bi demonstrirao ovu tehnologiju. Iako nije uspeo da komercijalno realizuje bežični prenos energije na velikim udaljenostima, njegova istraživanja su postavila temelje za dalje razvojne korake u bežičnoj komunikaciji i prenosu energije.
Teslin leteći tanjir
Iako Nikola Tesla nije konkretno izumeo „leteći tanjir“, neke od njegovih ideja i patenata doprineli su teorijama o njegovom radu na ovakvim tehnologijama. Tesla je jednom rekao da je uspeo da izgradi „leteći aparat koji ne koristi ni krila, ni elise, ni gasne mlazove.“ Umesto toga, Nikola Tesla je planirao da koristi električni sistem za pogon ovog misterioznog letećeg aparata.
Ovaj „leteći aparat“ Tesla je opisao kao mašinu koja bi koristila elektromagnetsko polje Zemlje kao izvor energije za pogon. Međutim, poput mnogih drugih Teslinih revolucionarnih ideja, ovaj projekat ostao je nedovršen i obavijen tajnom.
Dok su Teslin toranj i njegov misteriozni „leteći aparat“ neobični i ambiciozni projekti, oni jasno ilustruju Teslinu vizionarsku prirodu i njegovu strast za stvaranjem tehnologija koje bi mogle promeniti svet. Iako mnogi od njegovih najambicioznijih projekata nisu dovršeni ili su ostali na nivou teorije, Tesla je ostavio trajan uticaj na svet nauke i tehnologije.
Teslina Turbina
Nikola Tesla je radio na ovoj turbini tokom početka 20. veka, kao deo svog nastojanja da unapredi metode proizvodnje i distribucije električne energije. Inspirisan svojim ranijim radom na rotirajućim elektromagnetnim poljima, Tesla je razmišljao o načinima kako iskoristiti fluidnu dinamiku za generisanje energije.
Teslina turbina je razvijena kao rešenje za unapređenje tradicionalnih parnih turbina koje su bile u upotrebi u to vreme. Ova inovacija je imala potencijal da poveća efikasnost i pouzdanost proizvodnje električne energije.
Karakteristike Tesline turbine:
Teslina turbina je radila na principu visokog brzinskog fluidnog toka koji je pokretao rotirajući disk sa nazubljenim lopaticama. Ključna karakteristika ovog izuma bila je sposobnost da koristi različite vrste fluida kao pogonskog medija. Uključujući vodu, pare, vazduh i gasove. To je omogućilo fleksibilnost i univerzalnost uređaja.
Prednosti Tesline turbine uključuju:
Efikasnost: Zahvaljujući specifičnoj konstrukciji i fluidnoj dinamici, Teslina turbina je obećavala veću efikasnost u odnosu na tadašnje turbine a uz pomoc rotirajućeg diska umesto klasičnih lopatica koje se pomeraju gore-dole, habanje je bilo manje izraženo, što je produžavalo životni vek turbine. Mogla je da radi sa različitim vrstama fluida kao gorivom, što je omogućavalo veću prilagodljivost u različitim okruženjima.
Neizmenicna struja
Jedan od najznačajnijih Teslinih doprinosa tehnologiji i najveći njegov izum svakako je bio razvoj sistema naizmenične struje (AC). Do tog trenutka, većina električnih sistema se oslanjala na istosmernu struju, ali Nikola Tesla je prepoznao prednosti naizmenične struje. Njegov sistem omogućavao je efikasniji prenos električne energije na veće udaljenosti i kroz transformatorske uređaje. Zahvaljujući Teslinim inovacijama, naizmenična struja postala je osnova moderne elektroenergetike.
Teslin transformator (Tesla Magnifying Transmitter)
Teslin transformator, poznat i kao „Teslin usmerivač“, bio je uređaj koji je omogućavao generisanje visokofrekventnih struja i visokih napona. Ovaj uređaj je imao sposobnost da pojačava električne oscilacije i omogući prenos energije na velikim udaljenostima. Teslin transformator je bio ključni element u njegovim eksperimentima sa bežičnim prenosom energije, ali i za istraživanje raznih elektromagnetnih fenomena.
Radijski daljinski upravljač
Tesla je radio na razvoju sistema za daljinsko upravljanje mehaničkim uređajima i vozilima putem radio talasa. Njegovi eksperimenti sa radijskim talasima i oscilatorima omogućili su mu da kontroliše modele brodova i vozila na daljinu, koristeći prenos signala preko radio talasa. Ovaj koncept je kasnije postao osnova za razvoj daljinskih upravljača koji su postali neizostavni deo moderne tehnologije.
Električno paljenje za benzinske motore
Tokom razvoja automobilske industrije, ključni izazov bio je razviti pouzdan sistem paljenja za benzinske motore. U to vreme, mehanički sistemi paljenja bili su uobičajeni, ali su često bili nepouzdani i teški za održavanje. Nikola Tesla je prepoznao potrebu za naprednijim i efikasnijim sistemom paljenja koji bi obezbedio precizno paljenje smeše goriva i vazduha unutar cilindara motora.
Tesla je izumeo električni upaljač odnosno danas svima poznatu svećicu za benzinske motore sa unutrašnjim sagorevanjem za to mu je priznat patent pod nazivom „Električni upaljač za benzinske motore“.
1898. godine Teslin sistem je bio dizajniran tako da se paljenje automatski odvija u odgovarajućem trenutku tokom radnog ciklusa motora. Ovo je eliminisalo potrebu za ručnim podešavanjem paljenja i olakšalo vozačima upravljanje vozilom. Teslin sistem je donosio veću efikasnost i pouzdanost u odnosu na tadašnje mehaničke sisteme paljenja. To je doprinelo boljem performansama motora i smanjenju potrebe za čestim održavanjem. Ovaj Teslin sistem električnog paljenja za benzinske motore postao je ključna komponenta modernih sistema paljenja koji se koriste u današnjim automobilima.
Ovo su samo neki od izuma ovog genijalnog naučnika a vi pogledajte i nase ostale clanke na sajtu malamedija.rs !
Hvala na čitanju,
vaša malamedija.rs
